Kirjoitettu

Ajatko mopolla moottoritiellä?

Olen katsellut siivousalaa useasta eri näkökulmasta 30 vuoden ajan. Noiden vuosien aikana olen siivonnut mm. hotelleissa, ravintoloissa, kodeissa, uimahalleissa, tuotantolaitoksissa ja kuntosaleilla. Voisin jopa sanoa että olen nähnyt niin paljon ettei mikään minua enää hetkauta.

On kuitenkin yksi asia, joka saa minut suuttumaan. Se on se kun kuulen tai näen kuinka osa siivousliikkeistä käyttävät häikäilemättömästi työntekijöitä hyväkseen. Ja asiakkaat ostavat heiltä palvelua tajuamatta lainkaan minkälaista koneistoa tukevat.

Suomalaiset uskovat edelleen, että mitä isompi firma sitä parempi palvelu. Tämän uskomuksen voit heittää roskakoriin! Sosialismin aika on mennyt tässä maassa. Eikä yksikään yritys harrasta hyväntekeväisyyttä.

Siivousalalla yritykset voidaan erotella aika raa´alla kädellä. On Osasto A eli reilun pelin pelaajat ja sitten Osasto B, joille oma suu on lähempänä kuin kontin suu.

Myyjät myy – siivoojat siivoaa

Kun asiakasyritys tilaa siivouspalvelun siivousliikkeeltä ei työntekijä eli siivooja ole se, jota kuunneltaisiin sopimuksen teko hetkellä. Siivousliike lähettää asiakkaan juttusille myyyntihommat handlaavan yrityksen edustajan. Hän käy myymässä ja mitoittamassa palvelun asiakkaalle.

Monissa isoissa firmoissa tuo myyntitykki ei ole ikinä tehnyt päivääkään siivoustyötä. Hän ei edes laske itse tuota tarjousta vaan lähettää asiakkaan speksit laskentaosastolle ja he laativat tarjouksen asiakkaalle.

Kunnon kapitalisti ymmärtää vain rahan puhetta

Kohtasin kerran erään johtajan, joka ilmoitti ettei tiedä lainkaan mitä siivous- sopimus sisältää. Eikä häntä kiinnostanut tuon taivaallista palvelun sisältö. Mikä on sinällään hassua, koska juuri hän solmi sopimukset, mutta ei halunnut tietää mistä he maksavat.

Hän halusi vain tuijottaa hintaa. No, hänelle kävi kuten tuolla tavalla toimiville yleensä käy –  hän ampui itseään jalkaan – noin vertauskuvallisesti ilmaistuna. Heillä toteutui käytännössä huonon palvelun kauhukierre.

”Myydään halvalla, työajat vedetään minimiin, työntekijöitä ei perehdytetä riittävästi. Työn mitoittaminen on pielessä. Silloin mennään mopolla moottoritielle.”

Mopoparkki Roomalaiseen tapaan.

Huonon palvelun kauhukierre

Aika moni yritys hankkii siivouspalvelunsa yritykseltä, jolle tärkeintä ei ole työn lopputulos. Tärkeintä on vain myydä mahdollisimman paljon ja kaikki tulos revitään työntekijöiden selkänahasta. Riistokapitalismia siis parhaimmillaan.

Myydään halvalla, työajat vedetään minimiin, työntekijöitä ei perehdytetä riittävästi. Työn mitoittaminen on pielessä. Silloin mennään mopolla moottoritielle.

Tiukille vedetty työaika näkyy työnjäljessä – ei ole aikaa tehdä työtä hyvin. Tämä on myös asia, joka tekee työstä henkisesti kuormittavan. Meillä ihmisillä kun on yleensä halu tehdä työmme hyvin ja onnistua siinä.

Olen myös kohdannut tilanteita, joissa siivojat laitetaan työskentelemään välineillä, joilla ei saada toivottua tulosta aikaan. Siivoojan terveydelle voi olla hyvin tuhoisaa esimerkiksi huonotehoinen imuri kohteessa, jossa imuroitavaa on satoja neliöitä joka päivä.

Jos säästetään joka käänteessä, hygienian taso laskee. Viimeisin käytännön esimerkki juuri tästä tapahtui  Oulussa. Puuttellisen hygienian takia eräässä ruokakaupassa levisi norovirus.

Miten kauhukierre sitten syntyy

Tämä yhtälö on naurettavan helppo toteuttaa. Ei tarvita minkäänlaista ammattitaitoa tai osaamista. Työtä teetetään huonoilla välineillä. Kohteiden työajat on vedetty aivan liian tiukalle. Työtä ei ehditä tekemään tarpeeksi hyvin. Työntekijöitä jopa ohjeistetaan tekemään van sen mitä ehtivät ja jättää tekemättä työt joita työvuoron aikana ei ehdi tekemään. Palvelua ei ole tarkoitettukaan toimivaksi kokonaisuudeksi.

Leikitelläänpä absurdilla esimerkillä ravintolamaailmasta: Asiakas tulee ravintolaan ja tilaa pihvin. Kokki ilmoittaa ettei ehdi nyt paistamaan pihviä ja asiakas jää ilman ruokaa. Laskun hän kyllä saa. Eikös kuulostakin hieman oudolta yhtälöltä?

Halvalla ja nopeasti – ja sinä maksat viulut

Halvalla ja kiireellä tuotetun palvelun laatu on ala-arvoista. Palvelun sisältö ja toteutus eivät vastaa toisiaan. On myyyty hieno palvelusopimus, josta lipsutaan koska ei voida täyttää asiakkaan toiveita sovitulla hinnalla.

Työ on henkisesti ja fyysisesti erittäin kuormittavaa. Työntekijät väsyvät ja he eivät palaudu raskaasta työstä. Sitten alkaa porukkaa kaatumaan sairasvuoteelle. Sairaslomat nostaa kustannuksia ja kuka maksaa kohonneet kustannukset? Sinä asiakas tietysti!!!

Entten tentten – nyt sä lähdet tästä pelistä pois

Joskus tuntuu ettei joillekin yrityksille henkilöstö merkitse mitään. Se, että työntekijät sairastuu työstä johtuvista syistä ja putoaa pelistä pois, ei näytä olevan heille mikään kovin merkittävä asia.

He perustavat toimintansa siihen, että aina tulee uusia työntekijöitä, joita voidaan kohdella aivan samalla tavalla kuin edellisiäkin. Ja näin käy koska aina löytyy työtä tarvitsevia. Ja koska se siivooja ei edelleenkään myy vaan vain siivoaa. Ja koska siivoojaa ei kuunnella.

Tiedätkö mihin rahanne sijoitat?

Kun valitset siivouspalvelua yrityksellenne perehdytkö palveluun tarkemmmin eli juuri siihen mistä maksat. Vai ostatko sian säkissä?

Nämä asiat saattavat kuulostaa aivan tarpeettomilta asiakkaan näkökulmasta. Kun lähdetään tutkimaan siiivouspalvelun villakoiran ydintä, ovat nämä asiat yhdessä yksi iso tekijä, joka määrittee palvelun hinnan ja jatkuvuuden. Tämä koko hela hoito on juuri se summa, joka teiltä laskutetaan joka kuukausi otsikolla ”Siivouspalvelu”.

Käytetään taas ravintolavertausta: Kiinnostaako sinua tietää mistä lihasta pihvisi on paistettu? Tai mitä raaka-aineita ruokalautasellasi on? Voit puhua laadusta vasta kun tiedät mitä palvelu pitää sisällään.

”Entäpä, jos oma työsi olisi niin raskasta ja esimiehesi niin osaamattomia, että työsi vaarantaisi sinun oman terveyden?”

Onko työntekijän hyvinvoinnilla merkitystä?

Jos sinulla on työntekijöitä, mieti hetki: kantaako yrityksenne vastuuta siitä, että työntekijänne pysyvät terveinä? Onko näillä asioilla lainkaan merkitystä teidän liiketoimintanne kannalta? Ottaako teidän yrityksenne huomioon omassa työssänne ergonomian, työturvallisuuden ja hygienian?

Onko mielestäsi normaalia, että päivittäiset työtehtävät ovat niin raskaita ja kuluttavia, että työntekijä jossain vaiheessa vain yksinkertaisesti joutuu sairauslomalle sen takia, että kroppa ei kestä työn rasitteita? Entäpä, jos oma työsi olisi niin raskasta ja esimiehesi niin osaamattomia, että työsi vaarantaisi sinun oman terveyden?

Muista levätä! Tellu- beagle näyttää esimerkkiä. Kun keho saa riittävästi lepoa ja palautuu päivän rasituksista jaksat paremmin töissä ja myös vapaa-ajan harrastuksissa.

Kurkistus kulissien taakse

Olen ollut töissä siivousliikkeillä joissa mm. työntekijät laitetaan kantamaan yksinään liian painavia siivouskoneita. Yhdessä kohteessa siivousvälineet olivat niin likaiset ettei niihin voinut koskea. Pelkästään niiden haju oli niin kuvottava ettei työn teosta tullut mitään. Piti aloittaa siivoaminen siivouskomerosta.

Yhdessä isossa firmassa ei käytetty suojaimia laisinkaan. Eräs vanhempi työntekijä nauroi minulle, kun käytin suojahanskoja. Viimeksi kun häntä näin, hän käveli rollaattorin kanssa. Lakisääteisiin eläkevuosiin on hänellä vielä pitkälti matkaa. Työperäiset vaivat ottivat voiton ja hän on nyt sairausseläkkeellä.

”Onko mielestäsi normaalia, että päivittäiset työtehtävät ovat niin raskaita ja kuluttavia, että työntekijä jossain vaiheessa vain yksinkertaisesti joutuu sairauslomalle sen takia, että kroppa ei kestä työn rasitteita?”

Apukaija on siivousalan Fair Play- pelaaja

Urheilussa puhutaan Fair Play- filosofiasta. Englanniksi siitä käytettään myös nimitystä Sportsmanship. Suomeksi se tarkoittaa Urheiluhenkeä. Bisneksessä ja urheilussa pärjää oikein hyvin samoilla arvoilla: pelaa aina rehellisesti ja reilusti, ole oikeudenmukainen ja arvosta toisia ihmisiä.

Alusta alkaen, siivousalan yrittäjänä, minulle on ollut muutama asia erittäin tärkeässä roolissa. Meillä Apukaijalla:

  • Työntekijöitä ei kohdella ala-arvosesti
  • Työntekijöiden terveys ja työssä jaksaminen ovat ensisijaisen tärkeitä
  • Työtehtävät tulee aina suunnitella siten, että työ on turvallista ja tuottavaa
  • Huolehdimme hyvästä hygieniasta työn kaikissa vaiheissa

Nämä asiat vaativat meiltä muita yrityksiä enemmän taustatyötä ja esivalmisteluja, mutta se on sen arvoista. Tuloksena on tyytyväiset työntekijät ja tyytyväiset asiakkaat sekä palvelulla hyvä jatkuvuus.

Meillä myyntityön tekee allekirjoittanut. Teen itse myös siivoustyötä joka päivä. Hoidan markkinoinnin, sometuksen sekä näiden nettisivujen ”rakentamisen”. Pidän siitä, että minulla on tarkka näppituntuma siitä missä meillä mennään ja haluan tietää mitä meidän asiakkaillemme kuuluu. Ja asiakkaiden asiakkaille. Te olette tärkeitä. Siksi me teemme tätä työtä.

Aurinkoista kevättä!

– Kaija Alioglu

 

Jaa tämä:
Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *