Posted on Jätä kommentti

Kuinka sinä jaksat, yrittäjä?

Omassa elämässäni tapahtui iso muutos alkuvuodesta 2019 kun äitini muutti palvelukotiin. Olin sitä ennen äitini omaishoitaja. Äitini sairastaa Alzheimeria. Hän asui naapurissamme omassa asunnossaan ja useita kertoja päivässä kävin äidin luona.

Hoidin hänelle kaikki talousaskareet sekä toimin kuljettajana ja avustajana kodin ulkopuolella. Vaikka omaishoito oli tärkeä tehtävä ja halusin äidin pystyvän asumaan kotona mahdollisimman pitkään, oli se minulle hyvin stressaavaa aikaa. Vaikka pystyin pitämään välillä vapaata omaishoitajan työstä – kiitos siskoni – en oikeastaan koskaan tuona omaishoidon aikana levännyt. Mieleni ei levännyt.

Miten stressi alkoi sitten näkymään? Minusta tuli äksyilevä, ikävä ihminen. Pinna oli lyhyempi kuin Pohjois-Korean johtajalla. En jaksanut enää entiseen tapaan vitsailla tai hymyillä. Olin jo työnteolla uuvuttanut itseni monen vuoden ajan. Nyt sitten vastuullani oli muistisairas ihminen. Olin kasannut itselleni vastuuta aivan liikaa.

Omassa työssäni ja arjessa on välillä päiviä ja viikkoja jolloin kotona ei ehdi käydä kuin kääntymässä. Koti alkaa muistuttaa taistelutannerta, kun siellä ei ehdi siivoamaan. Tuollaisina päivinä ehtii vain huolehtia sen verran että jääkaapissa on riittävästi ruokaa ja aamulla puhtaita vaatteita päälle laitettavaksi. Ja että sauna lämpiää vaikka keskellä yötä.

Itse asiassa sauna lämpiää meillä yleensä aina keskellä yötä. Kuutena iltana viikossa meidän työpäivä päättyy n. klo 22-23 aikoihin. Lauantai on viikon ainut vapaapäivä. Joskus tiukat aikataulut vaativat sen että lauantaisinkin tehdään töitä. Sellaiset viikot ovat varsin uuvuttavia.

Joskus on keveämpiä työpäiviä jolloin teen toimistotöitä, opiskelen ja palaveeraan asiakkaiden kanssa. Joskus kiire helpottaa niin että jää aikaa käydä lenkillä ja nukkua vaikka päiväunet. Toiset päivät ovat sitten täynnä hikeä ja fyysistä työtä enemmän kuin kellon ympäri.

Kun stressikäyrä alkaa nousemaan, voiko sille sitten tehdä jotain? Jokainen voi löytää omat konstinsa stressin lievitykseen. Kerron tässä nyt muutamia omia konstejani. Otin ihan ensimmäiseksi tarkasteluun oman päivärytmini ja ajankäyttöni. Kun tajusin, että olen uuvuttanut itseni ihan itse, tajusin että voin myös ihan itse auttaa itseäni jaksamaan.

Tämä kissa otti rennosti nokkaunet aidantolpan päällä. Kuva: Kaija Alioglu

Ostin itselle joululahjaksi Polarin sykemittarin ja aloitin lenkkeilyn pitkän tauon jälkeen. Yksi kiinnostavimmista sykemittarin ominaisuuksista on unen mittaaminen.Vaikka minulla on aina ollut hyvät unenlahjat, on ollut yllättävää huomata etten olekaan nukkunut tarpeeksi tai tarpeeksi hyvin. Ja kun stressi kolkuttelee jo ovella tai on pahimmillaan jo astunut pirttiin sisään on unenlaatu jo siinä vaiheessa heikkoa. Jos ihminen ei nuku hyvin, ei keho myöskään palaudu päivän rasituksista. Uni on ensiarvoisen tärkeää palautumisen kannalta.

Polarin kanssa aloin jälleen lenkkeilemään säännöllisemmin ja otin lenkkiseuraksi mukaan äänikirjat. Kuuntelen äänikirjoja myös kutoessani villasukkia tai kotona kokkaillessa. Pidemmillä ajomatkoilla ne ovat myös loistavaa viihdykettä. Kun en ehdi lukemaan tarpeeksi tavallisia kirjoja ovat äänikirjat hyvä korvike. Tähän täytyy mainita omista mieltymyksistäni se, että rakastan lukemista ja äänikirjojen lisäksi kirjahyllyssä on aina muutama kirja luvun alla.

Unta, ulkoilua ja paljon hyvää ruokaa nautittiin viime juhannuksena Tukholmassa. Hotellissamme oli joka päivä tuoreita kukkia. Kuva: Kaija Alioglu

Meditoin ihan liian harvoin. Mutta aina kun muistan hiljentyä edes kymmeneksi minuutiksi on se kuin olisi siivonnut ja tuulettanut pääkopan. Silmäni väsyvät päätetyöskentelystä ja toimistopäivinä pidän taukoja ja käytän Eye Yoga- laseja. Ne rentouttavat silmiä ja niiden käyttö tuntuu silmissä rennolta ja raikkaalta.

Musiikki on myös loistava stressinpoistaja. Meditoidessa kuuntelen You Tubesta rauhoittavaa musiikkia jota löytyy esim. hakusanoilla ”meditation music”. Musiikin kuunteleminen on erittäin rentouttavaa ja niin on myös laulaminen. Laulan oululaisessa New Oulu Big Bang– orkesterissa. Bänditreenit kestävät yleensä reilut kolme tuntia ja siinä ajassa saa todella tehokkaasti ajatukset pois työ- ja arkiasioista. Saatikka sitten kun päästään keikalle. Ei ole parempaa olotilaa, kun saan olla lavalla ja laulaa yleisölle.

Bakırköy Istanbulissa on hyvin kaunis. Kuva: Kaija Alioglu

Työpäiväni ovat miltei aina 12-15 tuntisia ja työviikkoni ovat aina vähintään 6 päiväisiä. Vuodessa pidän lomaa 1-2 viikkoa. Kun olen lomalla matkustan aina pois Suomesta. Muutoin en ikinä pystyisi irtautumaan töistä.

Tiedän, kuulostaa hullulta, mutta näin se vain on. Tervetuloa yrittäjän arkeen! Toisaalta olen tottunut painamaan pitkää päivää. Ja toisaalta olen myös opetellut ottamaan omaa aikaa eri tavoin. Kun väsyttää (ja ehdin) nukun päiväunet. Välillä käyn lenkillä tai istun kahvilassa. Toisinaan käyn kuntosalilla tai joogassa.

Lentokoneessakin muistutetaan ”muista laittaa happinaamari ensin omille kasvoille”.  Että voit auttaa muita on sinun aina ensin huolehdittava itseäsi. Tässä vielä lyhyesti omat muutamia asioita joiden avulla voit vähentää stressiä.

  • Onko sinulla aikasyöppöjä? Tarkkaile omaa ajankäyttöäsi. Jos huomaat olevasi liikaa vaikkapa somessa, vähennä ruutuaikaa ja keksi jotain muuta tekemistä.
  • Nukutko tarpeeksi ja palautuuko kehosi nukkuessasi? Hyvä uni on tärkeää koko keholle – erityisesti aivoille.
  • Liikutko liian vähän vai liikaa? Joskus palauttava venyttely on tehokkaampaa kuin raskas treeni. Joskus tarvitaan raskasta treeniä. Muista tasapaino.
  • Mikä tuottaa sinulle mielihyvää ja saa ajatukset pois stressaavista asioista? Omia lempiasioitani ovat mm. musiikki, luonto, eläimet, kirjat, kuntoilu, matkustaminen, opiskelu, ystävät ja perhe.

Pidä huolta itsestäsi. Olet tärkeä.

Jaa tämä:
Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *